شماره تماس : 09122015467 - 02166963654

تهران - میدان حسن آباد خیابان وحدت رو به روی پارک شهر پاساژ وحدت طبقه اول پلاک 2/12

شماره تماس : 09122015467 - 02166963654

سیستم ارتینگ به روش زمین سطحی

سیستم ارتینگ یکی از نیازهای اساسی ساختمان ها در دنیای امروز است. شاید در گذشته به دلیل عدم وجود وسایل برقی یا سیستم های کامپیوتری، آسیب های ناشی از رعد و برق چندان محسوس نبود؛ اما امروزه این آسیب ها چه از نظر مالی و چه از نظر جانی افزایش پیدا کرده است. به همین علت است که اهمیت اجرای سیستم ارتینگ به روش های مختلف بیشتر نیز شده است. یکی از روش های اجرای ارتینگ، روش زمین سطحی است که کاربردهای خاص خود را دارد.

در این مطلب قصد داریم به معرفی روش زمین سطحی در اجرای ارتینگ بپردازیم. این روش خود به چند نوع تقسیم می شود. پرکاربردترین نوع از ارتینگ زمین سطحی، اجرای ارتینگ به روش ROD کوبی است که باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد. با این حال روش های دیگری نیز برای اجرای ارتینگ زمین سطحی وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

روش زمین سطحی در سیستم ارتینگ چیست؟

روش زمین سطحی در برابر روش عمقی قرار می گیرد. روش عمقی پرکاربردترین و البته در بسیاری از موارد ارزان ترین روش برای اجرای ارتینگ است؛ با این حال در همه مکان ها امکان اجرایی شدن روش عمقی وجود ندارد. در چنین مکان هایی باید از روش جایگزین استفاده کرد که همان روش زمین سطحی است.

در روش زمین سطحی به دلایلی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، تجهیزات سیستم ارتینگ در سطح زمین یا در عمق 80 سانتی متری نصب می شود. در این شرایط دیگر به حفر چاه ارت نیازی نیست و مشکلاتی از قبیل جنس نامناسب زمین برای حفر، حذف می شود.

چه زمانی از روش زمین سطحی استفاده می کنیم؟

به طور کلی به دلیل مزایای فراوانی که روش زمین سطحی دارد، بهتر است در صورت داشتن توجیه اقتصادی، از این روش برای اجرای ارتینگ استفاده شود. با این حال در برخی موارد مجبور هستیم از این نوع از سیستم ارتینگ استفاده کنیم. برخی از این موارد عبارتند از:

• عدم امکان حفر چاه در اطراف محل استقرار سیستم ارتینگ:

این شرایط ممکن است زمانی پیش بیاید که جنس زمین سنگلاخی یا صخره ای باشد. همچنین عدم وجود فضای کافی یا رد شدن تجهیزاتی خاص از زیر زمین، امکان حفر چاه برای اجرای سیستم عمقی را محدود می کند

• زیاد بودن فاصله بین دکل و محل اجرای سیستم ارتینگ:

در صورتی که فاصله بین دکل و سایت زیاد باشد، نمی توانیم از چاه ارت برای اجرای ارتینگ استفاده کنیم. در نتیجه بهترین روش، استفاده از یکی از انواع روش زمین سطحی خواهد بود.

در صورتی که فاصله بین دکل و سایت زیاد باشد، نمی توانیم از چاه ارت برای اجرای ارتینگ استفاده کنیم. در نتیجه بهترین روش، استفاده از یکی از انواع روش زمین سطحی خواهد بود.

اگر ارتفاع محل نصب از سطح دریا پایین تر باشد یا فاصله کمی داشته باشد، باید به سراغ روش زمین سطحی برویم. در این روش با توجه به اینکه نیازی به حفر چاه عمیق نیست و تنها با کندن یک کانال 80 سانتی متری کار پیش می رود، مشکلی از بابت ارتفاع کم از سطح دریا ایجاد نخواهد شد.

• کم بودن پستی و بلندی:

اگر پستی و بلندی در محیط محوطه سایت کم باشد، باید حتما از روش زمین سطحی استفاده شود.

انواع سیستم ارتینگ زمین سطحی

همانطور که گفته شد، روش زمین سطحی در اجرای سیستم ارتینگ، شامل چندین روش مختلف است. تنوع روش ها در این نوع ارتینگ به این علت است که هر کدام ممکن است در شرایطی مورد استفاده قرار گیرند. بهتر است ابتدا به صورت تیتروار با این روش ها آشنا شویم:

  • 1. ROD کوبی
  • 2. Ring
  • 3. شعاعی
  • 4. مختلط
  • 5. حلزونی
  • 6. الکتروشیمایی
  • 7. شبکه ای

در ادامه به صورت مختصر به توضیح بعضی از روش های بیان شده می پردازیم. آشنایی با این روش ها به شما برای انتخاب هوشمندانه تر کمک می کند.

• ROD کوبی

همانطور که در ابتدی متن نیز اشاره شد، روش ROD کوبی معتبرترین و پرطرفدارترین روش اجرای ارتینگ به صورت زمین سطحی است. در مورد این روش به صورت مجزا توضیحاتی داده شده است. به صورت خلاصه، در روش ROD کوبی به جای صفحه مسی، از دو یا چند میله با مغز فولاد و روکش مس استفاده می شود. این میله ها نیز با سیم یا کابل مسی به هم متصل شده و شرایط مد نظر برای اجرای ارتینگ را فراهم می کنند.

• Ring

همانطور که از اسم این روش مشخص است، به جای کوبیدن میله در زمین، از یک شبکه حلقه ای استفاده می شود. در واقع سیستم اجرا شده قرار نیست به درون زمین فرو برود و همانجا با توجه به شرایط موجود می تواند نیاز سیستم را برای ایجاد امنیت در برابر صاعقه و... فراهم کند.

• شعاعی

در این روش از حلقه های سیم به هم پیچیده شده استفاده می شود. این حلقه ها با ایجاد میدان مغناطیسی کمک می کنند تا آنچه برای خنثی کردن مشکلات ایجاد شده وجود دارد، تامین شود.

• حلزونی یا مارپیچی

با توجه به شرایط سایت و بسیاری از موارد دیگر، می توان از روش مارپیچی در اجرای ارتینگ استفاده کرد. در این روش سیم ها و موارد مختلف به صورت مارپیچ در هم تنیده می شوند تا میدان مغناطیسی مد نظر را تولید کنند.

و... روش های دیگر نیز نیاز به توضیحات تکمیلی دارند اما با این حال به دلیل کم بودن میزان استفاده از این روش ها، در این مطلب از بیان آن ها صرف نظر می کنیم.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، یکی از روش های متنوع اجرای سیستم ارتینگ، روش زمین سطحی است. با استفاده از این روش نیاز به حفر چاه وجود نداشته و محدودیت های کمتری برای سیستم راه اندازی و پشتیبانی وجود دارد. در نتیجه در بسیاری از موارد می توانیم به جای ایجاد چاه ارت، از روش های زمین سطحی برای راه اندازی سیستم ارتینگ استفاده کنیم.

آیا شما هم تجربه ای در زمینه اجرای سیستم ارتینگ داشته اید؟ یا اینکه کارفرمای اجرای سیستم ارتینگ بوده اید؟ در صورتی که که تجربیاتی در این زمینه دارید، حتما با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید. اطلاعات و تجربیات شما می تواند کمک بزرگی برای افرادی باشد که برای اولین بار قصد کار کردن در این زمینه را دارند یا قرار است آن را برای ساختمان خود اجرا کنند. منتظر نظرات شما هستیم.

آیکون چت واتس اپ